تهران میزبان دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان یکسان‌سازی به‌سبک طالبان | حقوق کارمندان زن در افغانستان فقط ۵ هزار افغانی نماینده مهاجران اهل تسنن در مشهد: امام خمینی (ره) نشان دادند که اسلام مرز ندارد یک مجاهد افغانستانی: امام خمینی (ره) برای مردم افغانستان سنگ تمام گذاشت طالبان به حکمتیار اجازه ترک کابل برای سفر به تهران را ندادند ابوطالب مظفری: افغانستانی‌ها امام‌خمینی(ره) را به‌عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناختند عصمت‌اللهی: در اندیشه بلند امام، مرز جغرافیایی معنایی نداشت بیگانگی طالبان با دیپلماسی | پافشاری کابل بر پایان کار سرکنسول افغانستان در مشهد نخبگان افغانستانی از جایگاه امام خمینی (ره) در جهان اسلام گفتند تسهیلات جمهوری اسلامی ایران برای زائران افغانستانی اربعین ۱۴۰۳ مهاجران افغانستانی محله گلشهر در مراسمی یاد شهید رئیسی را گرامی داشتند نماینده افغان تبار پارلمان استرالیا پس از محکومیت جنایات اسرائیل استعفا داد احتمال بارندگی شدید در ولایت‌های بدخشان و نورستان (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) واکنش وزارت خارجه به درخواست طالبان برای تغییر کادر سرکنسولگری مشهد | منطبق با روش‌های بین‌المللی اقدام کنید تیم ملی فوتسال افغانستان آنالیزور اسپانیایی به خدمت گرفت ساعت کاری مرز ماهیرود افزایش یافت | رشد وزنی ۹۰ درصدی صادرات به افغانستان از مرز ماهیرود عبدالله عبدالله از کمک‌های ایران به مردم افغانستان قدردانی کرد تیم ملی فوتسال افغانستان قبل از جام جهانی در ۳ تورنمنت شرکت خواهد کرد آمریکا و آلمان درباره پیوستن اوکراین به ناتو هشدار دادند برنامه بازی‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در جام جهانی ازبکستان
سرخط خبرها

حجت‌الاسلام هادی هادی از چهره‌های جهاد افغانستان درگذشت

  • کد خبر: ۱۹۷۷۴۴
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
حجت‌الاسلام هادی هادی از چهره‌های جهاد افغانستان درگذشت
حجت‌الاسلام سید محمد هادی هادی از علمای برجسته و چهره‌های جهادی افغانستان درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام سید محمد هادی هادی، فرزند سید ناظر حسین، متولد سال ۱۳۳۷، ولسوالی حصه اول بهسود، میدان وردک بود. او تحصیلات ابتدایی علوم دینی را در تپه سلام، مدرسه محمدیه شهید حضرت آیت‌الله سید محمد سرور واعظ (ره) در کابل و تحصیلات عالی را در حوزه‌های علمیه مشهد و قم سپری نمود.

این مجاهد برجسته در کودتای سیاه سال ۱۳۵۷، اتحاد جماهیر شوروی در کابل، اولین تظاهرات علیه کودتاچیان را در سفارت افغانستان در تهران، با جمعی از روحانیون افغانستانی سازماندهی نمود. در سال ۱۳۵۸، با دعوت از حضرت آیت الله العظمی محسنی از سوریه، حزب حرکت اسلامی افغانستان را تاسیس نمودند و به عنوان عضو شورای مرکزی و رئیس عمومی حرکت اسلامی در داخل کشور انتخاب گردیده و برای سازماندهی جهاد، عازم افغانستان شد و مجاهدین حرکت اسلامی را به فرماندهی شهید گل احمد تیزانی «گلک تیزانی» در هرات سازماندهی نمود و سپس وارد کابل شدند.

او در قیام‌های بالاحصار و سوم حوت، حضور فعال داشته و بعد از شناسایی، دستگیر، زندان و شکنجه شدند؛ بعد از فرار از دست اسدالله سروری، شورای عالی داخلی حرکت اسلامی «پایگاه ۱۴ جهاد» را در ولایت میدان وردک تاسیس کرد که پایگاه‌های داخل افغانستان را رهبری و بعدا به نام شورای عالی جهاد مسمی شد و تا پایان جهاد در خدمت مردم مجاهد افغانستان قرار داشت.

در سال ۱۳۶۷ به دعوت احزاب شیعی، حزب وحدت اسلامی را تاسیس و عضو هیات رئیسه آن انتخاب شد. در سال ۱۳۶۸ با اینکه ریاست شورای عالی جهاد را به عهده داشتند، به عنوان رئیس سیاسی حرکت اسلامی انتخاب شد. در سال ۱۳۷۰ به حیث عضو هیات مجاهدین به اتحاد جماهیر شوروی سابق سفر نمود و در حل مشکلات افغانستان، چندین بار با «بنین سیوان» دیدار و گفتگو نمود.

این عالم ربانی در سال ۱۳۷۱ در اولین کابینه مجاهدین تا سال ۱۳۷۳ به عنوان وزیر زراعت انتخاب شد. در سال ۱۳۷۱، از سوی رئیس ممثل دولت اسلامی افغانستان، مفتخر به رتبه سترجنرالی گردید. در سال ۱۳۷۱، عضو شورای حل و عقد، انتخابات رئیس دولت اسلامی افغانستان بود. در سال ۱۳۷۱، به عنوان رئیس شورای اجرایی حرکت اسلامی انتخاب شد.

حجت‌الاسلام هادی امروز جمعه دهم آذرماه ۱۴۰۲ در سن ۶۵ سالگی در مشهد مقدس دارفانی را وداع گفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->